V E R K E E R S O N G E V A L L E N

 

DIRK CHRISTIAENS  

Burgerlijk ingenieur 

Deskundige

Vredelaan 38

B-8500 KORTRIJK

Tel 056 218827

Fax 056 257480

e-mail : mail@dirkchristiaens.be

expert   Engineering   :  www.ibb-engineering.org

lid EVU (Europäische Verein für Unfallforschung und Unfallanalyse) http://www.evuonline.org/templates/evuonline/images/EVU-Logo%20Trans%20200x200.png   www.evuonline.org

 

houder van BoschDiagnostics licentie voor uitlezing van EDR/CDR uit auto’s : zie EDR/CDR (zwarte doos techniek in auto’s - vernieuwd)

 

TECHNISCHE INLICHTINGEN ALS HULP BIJ

     VASTSTELLINGEN EN BEOORDELING   

 

 * Deze internet-lezing wordt thans herwerkt en aangevuld uitgegeven als losbladig werk, “Vaststelling en Beoordeling van Verkeersongevallen”, waarin tevens een luik jurisprudentie met betrekking tot verkeer, bij Politeiawww.politeia.be ,  http://www.politeia.be/article.aspx?a_id=VASTST435N

   

INHOUDSTAFEL

Technische vaststelling

HOOFDSTUK l. WEGOPMETINGEN EN SPORENOPMETING   

1.  Inleiding                                  

2. Klassieke opmetingswijze van sporen         

3. rekenprogramma's                            

4. Fotografie                                  

5. Opmeten van een bocht                        

6. Aansluiting van een zijstraat of ondergeschikte weg 

7.  Keuze van de basislijn                             

8. Fotogrammetrie                                      

9. 3D-scanners                                         

10. Openbare verlichting                               

11. Buitenlandse sites met betrekking tot opname van sporen 

HOOFDSTUK 2. REM- EN STOPAFSTANDEN VAN DE VOERTUIGEN                              

1.  Remspoorlengte en stopafstand van een courante personenwagen volgens zijn initiële snelheid               

2. Botsingssnelheid versus initiële snelheid                   

3. Stopafstanden van vrachtwagens - roodlichtcamera's 

HOOFDSTUK 3. VERMIJDBAARHEID - CAUSALITEIT

1.  Achtergrond

2. Werkwijze

3. Voorbeelden

4. Wat met ABS-remmen?

5. Voorrangsplicht tijdens de uitvoering van een manoeuvre: onderbreking van het manoeuvre

6. Verschalkt door overdreven snelheid?

7. Wanneer kan de prioritaire weggebruiker reageren ten opzichte van een hindernis?

HOOFDSTUK 4. BOTSING TUSSEN AUTO'S

1.  Bepaling van de botsingsplaats

2. Bepaling van de botsingssnelheden

   2.1.  De impulswet en het vectordiagram

   2.2.  De energiewet

   2.3.  De impulsmomentwet

3. Simulatieprogramma's

4. Berekening van de initiële snelheid van de auto's

5. Beoordeling van schade en kwetsuren in relatie met botsingssnelheden

HOOFDSTUK 5. ONGEVALLEN MET TWEEWIELERS

1. Ongevallen met fietsers

2. Ongevallen met bromfietsers

3. Ongevallen met motorfietsers

4. Helmen       

HOOFDSTUK 6. HET VOETGANGERSONGEVAL

1.  Bepaling van de botsingsplaats

2. Bewegingsrichting van de voetganger

3. Snelheid van het aanrijdend voertuig

4. Snelheid en waarneembaarheid van de voetganger

HOOFDSTUK 7. SPECIFIEKE THEMA'S

1.  Kettingbotsingen

2. Het ongeval met de links afslaande bestuurder

   2.1.  De bestuurder die links afslaat met een tegenligger in aantocht

   2.2.  De bestuurder die links afslaat terwijl hij wordt ingehaald

3. Ongevallen met vluchtmisdrijf

   3.1.  Cijfers

   3.2.  Soorten vluchtmisdrijf

   3.3.  Soorten ongevallen met vluchtmisdrijf

   3.4.  Hoe raken vluchtmisdrijven na ernstige ongevallen opgelost?

   3.5.  Voorbeeld van het technisch onderzoek van een ongeval met vluchtmisdrijf

   3.6.  Aanrijding van fietsers

   3.7.  Overrijding en vluchtmisdrijf

   3.8.  Analyses

   3.9.  Parkeerongevallen met vluchtmisdrijf

4. De tachograaf

5. EDR / CDR

6. Onderzoek van foutgeheugens van voertuigen

7. Dode-hoek-ongevallen

8. Active Safety

 

Deel II

Juridische beoordeling

HOOFDSTUK l. DESKUNDIGENONDERZOEK IN

VERKEERSZAKEN

Inleiding

Afdeling l. Algemene beschouwingen   

Afdeling 2. Juridische omkadering

Afdeling 3. Aanstelling van deskundigen

Afdeling 4. Inhoud van het verslag

Afdeling 5. Waarde van het deskundigen verslag

HOOFDSTUK 2. TOXICOLOGISCH ONDERZOEK, DRONKENSCHAP EN MEDISCHE/PSYCHISCHE GESCHIKTHEID OM EEN VOERTUIG TE BESTUREN

Inleiding

Afdeling l. Alcohol in het verkeer

Afdeling 2. Intoxicatie in het verkeer

Afdeling 3. Dronkenschap

Afdeling 4. Het alcoholslot

HOOFDSTUK 3. DE MISDRIJVEN EN STRAFFEN IN DE WEGVERKEERSWET

Dit hoofdstuk wordt in een volgende bijwerking aangevuld.

HOOFDSTUK 4. CASUÏSTIEK

Dit hoofdstuk wordt in een volgende bijwerking aangevuld.                                                                                                                                              

   

Inleiding

Hoofdstuk 1 : Remafstand en stopafstand van voertuigen (auto -

                       motorfiets - vrachtwagen) , reactietijd, vermijdbaarheid;

Hoofdstuk 2 : Botsing tussen twee auto's - Simulatie van een ongeval -  Simulatieprogramma's                               

Hoofdstuk 3 : Ongevallen met tweewielers (fietser, bromfietser,

                       motorfietser)

Hoofdstuk 4 : Het voetgangersongeval , vermijdbaarheid, 

Hoofdstuk 5 : Speciefieke thema's (kettingbotsingen,            

                            dode-hoek-ongeval, ABS,...)

Hoofdstuk 6 : Wegopmeting en  spooropmeting

Voorbeelden van spooropname, simulaties en crashtesten