TERUG NAAR VOORBEELDEN

 

Botsing in tegenverkeer tussen twee personenwagens

-  ongeval 's nacht, op vochtig tot natte weg, openbare verlichting in werking bestaande uit oranje-gele lage-druk-natrium lichtpunten om de 35 à 40 meter op één kant van de rijbaan;

-  beton rijbaan van 6 meter breed tussen de boorlijnen, onderbroken aslijn, lichte bocht;

- luchtfoto van de plaats uit de site van de provincie www.giswest.be

            

- frontale botsing tussen twee personenwagens, Seat Cordoba en Nissan Bluebird. Beide bestuurders alleen aanwezig in hun wagen.  Bestuurder NISSAN dodelijk gewond.

-  voertuig Nissan komt uit de bocht (naar rechts), waarin het op de linker rijstrook was terecht gekomen. De Nissan-bestuurder corrigeert nog bruusk terug naar rechts, waardoor de Nissan  overstuurd wordt en de achterkant begint uit te breken (in uurwijzers zin).

voertuig Seat, komt uit tegengestelde richting en de bestuurder wijkt nog uit naar links;

 

 

- de Nissan wordt frontaal rechts getroffen;

 

 

- de Seat wordt frontaal rechts getroffen:

 

 

- Door de excentrische botsing rechts en mede door het feit dat hij al met enige scheefstand in de botsing terecht kwam, loopt de Nissan een hevige rotatie op om zijn hoogte-as in uurwijzers zin (grotere hefboomsarm van de stoot).  De Nissan belandt in zijn eindpositie , bijna een halve toer gekeerd t.o.v. zijn initiële rijrichting. De eindpositie van de Nissan situeert zich op de rijbaan uiterst links in zijn initiële rijrichting.

Door de excentrische botsing rechts (zonder voorafgaande driftbeweging en scheefstand) loopt de Seat een (beperktere) rotatie op om zijn hoogte-as in uurwijzers zin. De eindpositie van de Seat situeert zich uiterst links in zijn initiële rijrichting.

 

 

-  de Seat, van modernere makelij dan de Nissan (ouder bouwjaar), wordt in de botsing veel dieper ingedrukt. De structuurstijfheid van de Seat was een stuk lager, resulterend in betere schokabsorptie en veel minder uitgesproken kwetsuren voor de bestuurder van de Seat. 

 

- de bocht werd opgemeten met behulp van de driehoekenmethode (Carat-sketch)

 

- op het harde betonwegdek waren slechts weinig sporen te bemerken.  Er was een brokstukkenveld, grotendeels op de linker rijstrook van de Seat. Er was in dit brokstukkenveld een kras te bemerken en een wrijfspoor op de linker rijstrook van de Seat, die wezen naar de eindpositie van de Seat. Die kras en het wrijfspoor staan afgetekend met wit krijt.

 

 

Er werd 's anderendaags terug gekeerd naar de plaats van ongeval (bij daglicht) en toen waren over het uittredetraject van de Seat duidelijker wrijfsporen te bemerken, die dus de richting aangaven van waaruit de Seat uit de botsing gekomen was en die op die manier toelieten de plaats van botsing te bepalen. Die wrijfsporen staan afgetekend met wit krijt.

 

 

Onder de eindpsoitie van de Nissan was een bandenschuifspoor merkbaar, afkomstig van het linker achterwiel, dat aantoonde hoe de Nissan vanuit de botsing op zijn eindpositie werd geworpen.

 

 

(De Nissan werd getakeld door een takelwagen met hefkraan. Dit type takelwagen biedt t.o.v. de sleeptakelwagen het voordeel dat bij het verwijderen van de wrakken van hun eindposities geen sleep- en krassporen worden bijgemaakt, die de sporeninterpretatie dan bemoeilijken.) 

 

- Carat-simulatie van het ongeval in video-animatie: klik figuur.