TERUG NAAR VOORBEELDEN

Schuifbeweging van een auto van de baan - sporen op nat wegdek

 

bulletongevalrelaas :

Een auto verliest aan hoge snelheid de controle over het stuur en gaat van de baan.  Het is in een industriezone, waar zich parkings situeren tussen de bedrijfsgebouwen en de baan.   Bij zijn schuifbeweging gaat de wagen de verhoogde parking op, gelegen voor een bedrijf.  Op de boord van die parking wordt de onderkant van de wagen geraakt en wordt de benzinetank lek geslagen. Op die parking zelf slaat de wagen nog met de rechter achterflank tegen een afvalcontainer om vandaar af terug op de rijbaan geslingerd te worden. Over dit traject na botsing wordt benzine verspreid uit de lek geslagen tank. De vonken, ontstaan bij het contact met de verhoogde boord van de parking, doen de benzine, die zich verspreid heeft uit de tank, ontbranden.  Het vuur haalt de wagen in en steekt de wagen in brand, daar waar hij uiteindelijk tot stilstand was gekomen. 

Ongeval bij daglicht, regenval en nat wegdek.

 

bulletde ongevalscène : 

 

bulletde schade aan de wagen :

De wagen vertoont op de onderkant een opengebarsten benzine tank en krassen in de omgeving van het lek (door contact met de boord van de parking).

De wagen vertoont impactschade in de rechter flank door contact met de afvalcontainer. Het rechter achterwiel van de wagen staat ingeprent in het frontvlak van de container op een hoogte van ca. 80 cm. Dit betekent dat de achterkant van de wagen door de impact onderaan bij het overschrijden van de boord van de parking wat omhoog gegaan is.  Op de rand van de velg van het rechter achterwiel zijn rode verfpartikels merkbaar, afkomstig van de afvalcontainer.

 

bulletde sporen :

De wagen tekende bij zijn schuifbeweging sporen vanaf ongeveer 80 meter vóór de container. Op het natte wegdek werden vanwege de wagen schuifsporen waargenomen enkel op het fietspad en het trottoir. Het fietspad was er een in beton en dit beton werd als het ware schoon geveegd door de wielen van de wagen (die toen kennelijk ook werd afgeremd).  Ook op het betegeld trottoir waren de schuifsporen duidelijk merkbaar onder vorm van een schoonvegen van de tegels (en dus niet onder vorm van zwarte rubberafzetting).   Op de rijbaan zelf - het was een relatief drukke baan - werden geen sporen waargenomen, alhoewel ook daar wielen van de wagen een schuifbeweging hadden ondergaan. Maar wegens het water en de daaruit volgende beperktere wrijving was er dus geen verschroeiing van de rubber van de banden en geen "zwarte" spoortekening. En omdat op de rijbaan zelf door passage van verkeer doorgaans te weinig stof en vuil achterblijft, was daar in huidig ongeval geen spoortekening door "schoon vegen" vanwege de schuivende banden.

  

 

bulletde ongevalschets :

Omdat de sporen zich over te grote afstand uitstrekten wordt de ongevalschets hier in drie delen gegeven:

 

bulletde interpretatie van de sporen :

Studie van het verloop van de sporen leert hoe de wagen zich tijdens zijn schuifbeweging bewogen heeft en leert welke wielen welke sporen tekenden. De tekening uit een Carat-simulatie illustreert.

Onderstaande link naar een video-file van die simulatie toont hoe de spoortekening tot stand komt tijdens de schuifbeweging van de wagen.

simulatie schuifbeweging

 

bulleteen simulatie van de rijbeweging van de wagen in het wegverloop:

Een luchtfoto uit giswest werd als achtergrond genomen.

Klik op de link   :   simulatie schuifbeweging 2