TERUG NAAR VOORBEELDEN

Driftsporen van een voertuig met een beschadigd wiel.

- ongevalsrelaas :

Een personenwagen Ford Fiësta gaat op de autosnelweg door een stuurfout links in de stalen vangrails van de middenberm. Nog vóór de wagen die vangrails bereikte werd hij al hevig terug gestuurd naar rechts, waardoor de achterkant ietwat uitbrak naar links (in uurwijzers zin).  Bij het vangrailcontact raakt het linker achterwiel op die wijze een staander van de vangrails. Het linker voorwiel raakt nog juist geen staander. Er is daar een ontdubbeld rijspoor van de Fiësta merkbaar in de grasberm onder de stalen vangrail van de middenberm.

Omdat de wagen al vóór het contact met de vangrails van de middenberm hevig naar rechts werd terug gestuurd, komt hij uit die vangrails en schuift hij naar diagonaal, met in uurwijzers zin uitgebroken achterkant,  over de autosnelweg weer naar rechts. De wagen belandt op die wijze  op de pechstrook in de rechter vangrails, waar hij nogmaals rond tolt, alvorens tot stilstand te komen.

Bij het eerste vangrailcontact werd de passagier achteraan, die geen gordel droeg, deels door de linker zijruit geworpen. Bij het tweede vangrail contact tegen de vangrails aan de kant van de pechstrook werd die passagier dan gedrukt tussen de wagen en de vangrail en alzo dodelijk gewond.  

Wegdek droog, openbare verlichting in werking.

De ongevalschets opgemaakt met het Carat tekenprogramma wordt hierbij weergegeven.

(Klik op de miniaturen voor vergroting)

    (tekeningen en foto's : ing. johan depuydt)

- schade aan het voertuig:

Bij het eerste vangrailcontact werd naast de typische vangrailschade in de linker flank ook nog het linker achterwiel geraakt door een staander van de vangrails. De velg was geraakt en vertoonde een inslag. Na ongeval bleek de band ook lek geslagen.  Bij het tweede vangrailcontact op de pechstrook werd zowel linker voorwiel als linker achterwiel geraakt.

 

- sporen:

Ter hoogte van het eerste vangrailcontact is er een ontdubbeld spoor van de linker wielen van de Ford in de grasberm.

Op de driftsporen, die de Ford tekende tussen het eerste en tweede vangrailcontact valt duidelijk te bemerken op het spoor, afkomstig van het linker achterwiel, dat dit linker achterwiel reeds getroffen was en de band begon leeg te lopen.  Het linker voorwiel daarentegen tekende het typische driftspoor van een wiel aan de lijzijde van de driftbeweging (breed en met een patroon van dwarse streepjes).