TERUG NAAR VOORBEELDEN

Aanrijding tussen een bestelwagen en een auto in dwarsverkeer - sporen op de plaats van botsing

- relaas van het ongeval

botsing tussen een bestelwagen Ford Transit (lange wielbasis), die de hoofdweg volgt, en een personenauto Daewoo, die uit een ondergeschikte weg komt;

T-kruispunt:  de ondergeschikte weg mondt rechts uit gezien in rijrichting van de bestelwagen. De personenwagen draait van uit de ondergeschikte weg naar links op met de bedoeling de hoofdweg te nemen in de richting tegengesteld aan de rijrichting van de bestelwagen. De personenauto wordt in de linker flank gevat. De bestuurder van de personenauto werd dodelijk gewond.

asfalt wegdek in goede staat; droog; ongeval bij daglicht;

- de bestelwagen

de schade situeert zich frontaal over de volle breedte. De linker hoek is dieper ingedrukt dan de rechter;

de bestelwagen was geladen en werd na ongeval door de takeldienst naar een weegbrug gevoerd om te wegen. De kennis van het juiste gewicht is immers noodzakelijk om achteraf de botsingssnelheden te kunnen berekenen.

De bestelwagen was in de linkerkant van de laadruimte meer geladen dan rechts. Dit had te maken met het feit dat in de rechter flank een toegangsdeur tot de laadruimte stak. En de toegang tot de rest van de laadruimte had men achter die deur dan vrij gehouden  door het materieel in de laadruimte tegen de "blinde" linker flank te stapelen. De verspreiding van de lading in de laadruimte meer links dan rechts had zijn invloed op de spoortekening in dit ongevalsgebeuren. De linker wielen van de bestelwagen, die zwaarder belast waren, tekenden geen remspoor meer (wat uiteraard niet wil zeggen dat ze niet remden).

 

- de personenwagen

 

de schade situeert zich lateraal in de linker flank, die diep werd ingedrukt.

het linker voorwiel werd in de botsing scheef gedrukt en tekende vlak voorbij de plaats van aanrijding een breed wrijfspoor met krassen. Dit spoor gaf op die wijze de plaats van botsing aan.

 

- de sporen en eindposities

de bestelwagen tekende nog vóór de botsing met zijn rechter voorwiel een uitgesproken remspoor. Dit remspoor liep ook verder voorbij de plaats van botsing, echter met plaatselijk onderbrekingen te wijten aan instabiliteiten als gevolg van de botsing. Het linker voorwiel van de bestelwagen werd in de botsing uit zijn onderste ophangpunt geslagen, zodat het zich dan scheef stelde al over het uittredetraject van de bestelwagen en op die wijze eveneens een wrijfspoor tekende.

onderstaande foto's tonen de sporen in de zone van de botsingsplaats:

 

de volgende foto's tonen de sporen verder over het uittredetraject van de voertuigen en hun eindposities:

 

 

- de ongevalschets

de ongevalschets werd opgemaakt met behulp van een fotogrammetrische ontwikkeling van foto's van de sporen genomen van op een brandweerwagen.