TERUG NAAR VOORBEELDEN

 

OPNAME VAN SPOREN OP AUTOSNELWEG MET BEHULP VAN FOTOGRAMMETRIE  (VOORBEELD 2)

               

1. Ongevalrelaas

Ongeval waarin twee slepen betrokken zijn, de eerste bestaande uit een vrachtwagen (MTM 26 ton) met aanhangwagen, de tweede bestaande uit een personenwagen Mercedes C 220 met caravan.

De vrachtwagen sleep volgde de rechter rijstrook van de autosnelweg en werd ingehaald door de personenwagen met caravan, die de middenstrook volgde.

Naar aanleiding van een onderling contact tussen beide slepen is de sleep met de caravan gaan scharen en naar rechts gegaan en voor de vrachtwagensleep terecht gekomen. De personenwegen werd alzo door de vrachtwagen aangereden in de rechter flank.  Beide slepen zijn dan naar rechts toe van de autosnelweg in de berm gegaan en vandaar in de gracht beneden een neerwaarts hellend talud terecht gekomen.

De personenwagen werd in het talud en de gracht nog overreden door de vrachtwagen.

Wegdek droog. Ongeval bij dag. Helder weer.

Baanvak met drie rijstroken en een pechstrook; afsfalt wegdek ; vlak verloop ; heel lichte bocht naar rechts; geen vangrails aan de kant van de pechstrook.

De vrachtwagensleep was geladen met bouwmaterialen.

Volgende foto's geven een beeld van de situatie na ongeval (klikken op miniatuur en terug keren met "vorige" in werkbalk).

 

2. De voertuigen

De personenwagen Mercedes lag na ongeval op zijn dak in de gracht. De vrachtwagen is door geschoven in de gracht en verloor daarbij zijn voortrein. De aanhangwagen van de vrachtwagen lag omgekanteld op de linker flank dwars over het afhellend talud naar de gracht. De dissel van de aanhangwagen was vervormd maar was niet los gekomen van de vrachtwagen. De caravan is in de aanrijding op de autosnelweg los  geslagen van de Mercedes (geweldbreuk in de dissel) en is met de dissel voorwaarts in de berm terecht gekomen. Door de hevige vertraging, die de caravan daarbij opliep, werd de bovenbouw van de caravan afgerukt en maakte de vloerplaat met het chassis en de wielen een salto om dan in de laadbak van de vrachtwagen terecht te komen.

 

3. De sporen op het wegdek

Op het wegdek van de autosnelweg tekenden beide slepen  bij hun schuifbeweging naar rechts een kluwen van bandensporen dat niet meer op te nemen viel met de klassieke werkwijze (en waarbij elk spoor middels een aantal tussenpunten worden opgenomen).  Toepassing van fotogrammetrie is in zulk geval nagenoeg de enige uitweg.

De eindposities van de voertuigen bevonden zich in de ca. 4 meter lager gelegen gracht beneden de autosnelweg, zoals blijkt uit de foto's onder punt 1.

Het is soms nuttig de sporen te fotograferen uit twee verschillende richtingen, omdat ze gezien van uit de ene richting soms duidelijker zijn dan gezien van uit de andere richting.

 

4. Toepassing van fotogrammatrie.

Er werden aan weerskanten van de sporen op het wegdek merkpunten aangebracht. Die merkpunten vormen een trein van een zestal vierhoeken, waarvan dan telkens een foto werd gemaakt  (van op een takelwagen).  Zie foto's onder 3 hierboven.

Van de zes vierhoeken werden de zijden en een diagonaal opgemeten en die gegevens werden samen met de foto's in het computerprogramma gebracht, dat de foto's omzet van een perspectief zicht in een luchtfoto (bovenzicht) op schaal.

 Voorbeelden van zulke programma's:  rolleimetric en pc-rect:

-Rolleimetric : zie www.rollei.com of www.rolleimetric.de

-PC-Rect :  www.dsd.at

Het resultaat van de omzetting met Rolleimetric, wordt hieronder weergegeven.

             

De afmetingen van de vierhoeken, zoals opgemeten en ingebracht in het programma, waren:

 

5) De ongevalschets

Die Rollei-ontwikkeling kan dan als bitmap in een tekenprogramma, zoals Carat-sketch ingevoerd worden waarbij de sporen nog een keer omlijnd worden en de tekening kan aangevuld worden met  randgegevens, maten en tekst.

En meer in detail, in drie stukken getrokken:

 

6) De interpretatie van de sporen.

In deze zaak was de juiste opname van de sporen juist erg belangrijk omdat zij leert hoe de voertuigen zich bewogen vlak vóór de botsing.  Evident heeft men daarbij de juiste afmetingen van de voertuigen nodig, nl. spoorbreedte en wielbasis. Die dienen dus opgenomen op de voertuigen of uit catalogi gehaald.

Het is duidelijk dat de "breedste" sporen afkomstig zijn van de vrachtwagensleep. [En het voordeel van fotogrammetrische opnames is dat men ook de spoorbreedte mee bekomt in het fotogrammetrisch ontwikkeld plan. ]

De plaats van botsing op de autosnelweg tussen de personenwagen Mercedes en de vrachtwagen laat zich kennen aan een plotse verbreding van het schuifspoor van het linker achterwiel van de Mercedes. Daarnaast en op dezelfde hoogte is er een kras en afzetting van bitumen op het wegdek, hetgeen aantoont dat de Mercedes in de botsing vanwege de vrachtwagen met de bodemplaat tegen het wegdek werd gedrukt. In dezelfde omgeving is er ook een kras, kennelijk afkomstig van de trekhaak of koppeling van de caravan.

Onderstaande figuren tonen het resultaat van het onderzoek naar het toewijzen van de sporen.