TERUG NAAR VOORBEELDEN

 

Kop-staart botsing onder uitwijking, gevolgd door botsing met tegenligger in het uittredetraject

Spooropname met behulp van fotogrammetrie

 

- relaas van het ongeval

Een VW-Golf draait van uit een ondergeschikte straat links de hoofdweg op.  Een VW-Passat, die de hoofdweg volgt, komt in een kop-staart schampcontact met de Golf. De Passat-bestuurder week daarbij uit naar links.  Na die eerste aanrijding komt de Passat op de andere rijstrook in een hevige botsing terecht met een VW-Jetta, die uit tegengestelde richting kwam.  Ongeval bij daglicht, droog weer, droog asfalt wegdek.

Het ongevalsverloop blijkt uit onderstaande figuur.

  Klik op de miniatuur voor een vergroting

- eindstanden

- schade aan de voertuigen

aan de VW Golf:

aan de VW Passat:

aan de VW Jetta :

 

- sporen:

De VW Passat was een wagen met ABS-remmen. In de eerste botsing, nl. die achter op de VW Golf, werd blijkbaar de rechter voorband van de Passat lek geslagen. Het rechter voorwiel van de Passat tekende over zijn uittredetraject naar links uit die eerste botsing een duidelijk spoor met wat hoekige randen, dat typisch is voor een wiel dat wordt afgeremd en waarvan de band leegloopt of is leeggelopen.  Op de velgrand van het rechter voorwiel van de Passat zijn krassporen merkbaar, die wijzen op lopen bij leeglopende band. Die rechter voorvelg werd nadien wel nog erg beschadigd door de botsing op de Jetta.

 

Ook het linker voorwiel van de Passat tekende over dit uittredetraject naar links een spoor, dat echter de normale typische structuur vertoont van een driftspoor (met dwarse streepjes).

De brokstukken van die eerste botsing liggen wat voorbij het begin van het begin van het spoor van het rechter voorwiel van de Passat.

De plaats van botsing tussen de Passat en de Jetta, die uit de andere richting kwam, laat zich duidelijk kennen aan de hand van een knik in het spoor van het rechter voorwiel van de Passat. Dit spoor buigt daar haaks af naar links naar de grasberm waarin Passat en Jetta terecht kwamen. In de zone van die knik werden tevens twee krassen in het wegdek gevonden, die getekend werden door de onderkant van de Passat, toen die zich vervormde in de botsing op de Jetta. Op de onderkant van de Passat werd een overeenkomstig krasspoor aangetroffen.

Onder de eindpositie van de Jetta werd nog een schuifspoor van het rechter voorwiel van de Jetta aangetroffen.  Om dit spoor onbeschadigd te kunnen fotograferen werd de Jetta met een kraan van zijn plaats geheven (takelwagen met kraanarm). 

 

- Ongevalschets - Fotogrammetrie

Er werden op de rijbaan met markers drie rijen vierhoeken voorzien, 13 in totaal, die het ganse sporenveld "bedekken". Van elke vierhoek werd een foto gemaakt. Die foto's werden ingebracht in het Rollei-programma ter rectificatie. De vierhoeken werden opgemeten en eveneens in het programma gebracht. Op die wijze werd een fotogrammetrische ontwikkeling van de sporen bekomen, die dan als bitmap-afbeelding werd ingebracht in Carat-sketch, het tekenprogramma. De tekening van de ondergeschikte zijstraat werd vervolledigd met behulp van een luchtfoto geplukt uit www.giswest.be .