VOETGANGERSAANRIJDING

 

Voorbeeld 1

Aanrijding tussen

een personenwagen Mercedes S 350 td, bouwjaar 1996, 110 kw, 1940 kg met ABS remmen, 

en een kind, meisje van 5 jaar, ca. 18 kg.

Het kind dwarste de rijbaan al lopend van links naar rechts gezien in rijrichting van de Mercedes-bestuurder. Het werd gevat door de linker frontale voorhoek van de Mercedes en ca. 43m ver geworpen. Het werd dodelijk gewond.

Beton rijbaan, droog weer, daglicht.

De ongevalschets:

(klik op de miniatuur voor vergroting)

Het traject gevolgd door het kind vóór aanrijding is gekend.  Blijkens getuigenverklaringen liep het kind vanuit een zijstraatje  naar de oprit van zijn woning.  Op die wijze ligt min of meer de plaats van aanrijding vast, in langsrichting gezien.

Het traject van de Mercedes vanaf de plaats van aanrijding:

De Mercedes, die was uitgerust met ABS-remmen,  tekende met zijn rechterwielen op de rood geverfde fietsersstrook een ABS-remspoor (met de typische vegen, overeenkomstig de pulserende remdruk van een ABS-reminstallatie). Het eerste fragment remspoor van de Mercedes valt op te merken op een bitumenvoeg in het betonwegdek. Het ABS-remspoor van de rechter wielen loopt door tot het rechter voorwiel van de Mercedes in eindstand, rechts van de baan.

 

Met een XL-meter werd de maximale remvertraging van de Mercedes op het gegeven wegdek opgenomen.  Die bedroeg gemiddeld 8 m/s².  Zo kon met behulp van de remspoorlengte de aanrijdingsnelheid van de Mercedes berekend worden op ca. 84 km/u. De werpafstand van het kind (tussen plaats van botsing en eindligging)  bedroeg ca. 43 meter.  

Het schadebeeld op de Mercedes:

Het kind werd gevat op de frontale linker voorhoek van de Mercedes.  Naast eerder lichte deuken was het glas van het linker koplicht gebroken hetgeen resulteerde in een verspreiding van glasscherven, zoals weergegeven op de ongevalschets (ook de glasscherven werden dus met de aanrijdingsnelheid van de Mercedes voorwaarts geslingerd).