ONGEVAL DRIFTBEWEGING

Dit ongeval gebeurde op autosnelweg (E17- R8), baanvak naar Frankrijk.

Er zijn drie rijstroken en de "pechstrook" wordt ingenomen door de ringlaan R8, die er maar één rijstrook heeft. Er is geen eigenlijke pechstrook.

Daglicht - droog wegdek.

Op de rechter rijstrook rijdt een sleep, trekker met oplegger, die gevolgd wordt door een personenwagen (groen op de schets). Die personenwagen begint een inhaalbeweging op de sleep maar hindert daarbij een achterop komende BMW (blauw op de schets), die de middenstrook volgt. De BMW-bestuurder wijkt bruusk uit naar links teneinde een aanrijding met de uitscherende groene wagen te vermijden. Hij tekent daarbij met de rechter wielen een eerste driftspoor. Omdat hij dan door die bruuske uitwijking naar links dreigt in de (vangrail van de) middenberm te belanden corrigeert de BMW-bestuurder hevig terug naar links, waarbij de achterkant van de BMW uitbreekt in uurwijzers zin en waarbij de BMW-bestuurder dan de controle over het stuur verliest en de BMW gaat driften. De BMW tekent daarbij een tweede veel uitgesprokener driftspoor met de linker wielen. Het is een voorbeeld van de klassieke zigzag stuurbeweging, die leidt tot verlies van stuurcontrole van een wagen en waarbij de wagen in toenemende dwarsstand van de baan schuift. Hier schoof de BMW niet van de baan maar kwam hij met de voorkant terecht in de linker flank van de sleep, meer bepaald van de trekker, die de rechter rijstrook volgde.   Door het botsingscontact op het (sturend) linker voorwiel van zijn trekker vanwege de BMW verloor dan ook de sleepbestuurder de controle over het stuur en schoot de sleep naar links om op te botsen tegen de betonnen vangrail van de middenberm. Ook de BMW werd door de sleep tegen de betonnen vangrail van de middenberm gedrongen. Beide voertuigen kantelden dan nog omver ten gevolge van dit botsingscontact op de betonnen vangrail.

Blijkens de simulatie van het ongeval met het Carat-programma lag de initiële snelheid van de BMW-bestuurder niet hoger dan 120 km/u.

Bemerk dus dat het uitgesproken driftspoor van de BMW nog voorafgegaan werd door een eerste veel minder duidelijk driftspoor, dat het eerste deel van de zigzag stuurbeweging van de BMW aanduidde. Het is dit eerste driftspoor, dat overigens niet altijd waarneembaar is en terug gevonden wordt, waar vaststellers dikwijls vergeten naar op zoek te gaan en waarvoor men dus voldoende ver achteruit vanaf de eindposities van de voertuigen moet gaan speuren.

De sporen werden in die zaak enerzijds opgenomen met loopwiel in het klassieke x (basislijn en langsafstanden) - y (dwarsafstanden) systeem. De snijpunten van de sporen met de scheidingslijnen tussen de rijstroken werden alleszins zo opgenomen. Anderzijds werd ook een rectificatie van de overzichtsfoto's (van op een brug over de autosnelweg) gemaakt met behulp van het Rollei-programma.

Foto's: Klik op de miniatuur voor een vergroot zicht.