MOTORFIETSONGEVAL 3

De motorfietser volgt de hoofdweg met een roadstar motorfiets Honda Shadow en nadert een kruispunt. Een personenwagen Citroën Xsara komt op het kruispunt uit de ondergeschikte zijstraat, die rechts uitmondt, gezien in rijrichting van de motorfietsbestuurder. De Citroën-bestuurder dwarst de hoofdweg.  De motorfietser gaat over op een hevige remming met de voorrem en valt op zijn linker flank nog vóór de botsing op de Citroën .  Motorfiets en motorfietser schuiven voorwaarts verder over het wegdek. De motorfiets tekent krassporen op het beton wegdek nog vóór de plaats van botsing. Die  laat zich kennen door een afbuiging in het verloop van die krassporen. De motorfiets treft de Citroën in een schampcontact op de uiterste linker achterhoek en schuift zo nog wat verder.  In dit kontakt breekt de rechter stuurhelft van de motorfiets af.  De motorfietser zelf droeg een blauwe jeansbroek, die blauwkleurige wrijf- en schuifsporen tekende op het wegdek, zoals die veelal getekend worden door jeans-textiel.

De motorfietser werd in dit ongeval dodelijk gewond.  De motorfietser vertoonde nauwelijks uitwendige kwetsuren. Onder andere het hoofd was volledig gaaf. Er was geen uitwendig bloedverlies.  Ook de Citroën vertoonde maar beperkte schade. Kennelijk is de motorfietser in de botsing op de Citroën gedrukt geraakt tussen  linker achterwiel en achterflank van de Citroën en zijn eigen motorfiets. 

Op de voorband van de motorfiets waren duidelijke wrijfsporen herkenbaar, toe te schrijven aan remming en dwars wegschuiven. Op de achterband van de motorfiets waren geen wrijfsporen te bemerken, die hadden kunnen toegeschreven worden aan remming.  Op het wegdek was ondanks nauwkeurig speuren geen éénduidig identificeerbaar remspoor te vinden van de motorfiets.

- luchtfoto van de plaats van ongeval en rijrichtingen (luchtfoto's geplukt uit www.giswest.be )

- sporen op het wegdek:

de foto's werden wegens de stand van de zon genomen in tegengestelde rijrichting van de motorfietser, dit is vanaf de eindpositie van de motorfiets terug:

Men bemerkt dat er vóór de krassporen vanwege de gevallen motorfiets geen remspoor van de motorfiets  te ontwaren is.

De schuifsporen van de motorfietser vóór botsing: afzetting van blauw jeans-textiel:

- de schade aan de Citroën:

Er werden geen sporen van overrijding van het slachtoffer aangetroffen op de onderkant van de Citroën:

De Citroën werd daartoe met een takelwagen wat geheven.

- de motorfiets:

de wrijfsporen door remming op de voorband:

op de achterband waren er geen wrijfsporen:

 

- fotogrammetrische opname van de sporen en van de aansluiting van de ondergeschikte straat, waaruit de Citroën kwam gereden. Er werd gewerkt met 11 foto's in stappen van 5 meter.

Die fotogrammetrische ontwikkeling werd gerealiseerd met het Rollei-programma. Op die Rolleiontwikkeling bemerkt men het verloop van de krassen vanwege de motorfiets op schaal. (De motorfiets werd eerst verwijderd van zijn eindpositie teneinde de sporen onder de motorfiets eveneens nog in beeld te hebben.)