Motorfietsongeval 1

- Ongeval in tegenverkeer op een T-kruispunt:

motorfietser op de hoofdweg tegen een personenwagen uit tegen gestelde richting, die links afslaat en daarbij de rijstrook van de motorfietser dwarst; 

- daglicht - wegdek droog;

- de motorfiets trof de personenwagen frontaal op de linker voorste helft tussen langsas en koplicht;

     (Klik op miniaturen voor groter beeld)

- de botsingsplaats met zijn sporen bevond zich onder de eindpositie van de personenwagen. De botsingsplaats was precies te herkennen aan de aftekening op het wegdek van een bandenspoor met daarnaast een krasspoor, die beiden getekend werden door het voorwiel van de motorfiets toen dit voorwiel blokkeerde bij het contact met de voorbumper van de personenwagen.  Dit krasspoor was enerzijds terug te vinden op het wegdek, anderzijds was er een overeenkomstig krasspoor onderaan op de velgrand van de motorfiets. De radiator van de personenwagen werd getroffen in de botsing en over het uittredetraject van de personenwagen nà botsing - de wagen liep nog een paar meter uit (automatische versnellingsbak) - tekende de personenwagen vanaf de botsingsplaats tevens een duidelijk herkenbaar spoor van weglekkend koelwater.

- Opmeting van de plaats met behulp van driehoekenmethode;

ongevalschets opgemaakt met behulp van het Rollei-rectifieerprogramma en met Carat-sketch.

De botsingsstand van de voertuigen kan dan als volgt geschetst worden:

De motorfiets is in de botsing over de linker voorhoek van de personenwagen heen gekanteld (koprol met boogvormige sporen op de motorkap van de personenwagen in de trefzone) en kwam een tiental meter verder  voorbij het kruispunt op het trottoir terecht. De motorfietser werd over de motorkap van de personenwagen weg geprojecteerd en kwam een 20-tal meter voorbij de plaats van botsing terecht in de berm. 

 

- Opmerkingen:

1. Ook onder de eindpositie van de voertuigen moet dus gespeurd worden naar sporen. In casu werd de personenwagen opgenomen met een takelwagen met hefkraan en plateau.  Bij slepen maakt de takeldienst ongewenste krassen en sporen bij in het wegdek en met een hefkraan wordt dit vermeden. 

2. Bovenstaand ongeval, nl. de bestuurder, die links af slaat met een tegenligger in aantocht, dient aangezien als een type-ongeval, dat frequent optreedt. Zijn ontstaan heeft te maken met het feit dat de bestuurder, die links af slaat, zijn aandacht te veel laat meenemen door de zijstraat, oprit, parkeerplaats, ... , die hij wil oprijden, en zo het tegen liggend verkeer uit het oog verliest. Het zijn steevast ernstige ongevallen.